Shcherbenko Art Centre (вул. Михайлівська, 22в)
Вартість
Вхід вільний
Лекція Євгенії Моляр «Українське радянське монументальне мистецтво: мозаїка» пройде у межах виставки Павла Ковача «Реалізм і реальність».
Монументально-декоративне мистецтво другої половини ХХ століття створює унікальний візуальний код пострадянського простору. В 1955 році, після декрету про боротьбу з архітектурними надлишками, з’явився новий архітектурно-будівельний канон. Будівлі набули великих пласких горизонтальних поверхонь і ці поверхні почали використовувати для монументальної пропаганди.
Ідея монументальної пропаганди, яку Ленін запропонував втілити в СРСР, була запозичена у Томмазо Кампанелли. В утопії «Громадянин міста Сонця» йшлося про те, що у процесі досягнення світлого майбутнього, треба створити таке місто, де на стінах будинків будуть зображення такого майбутнього, і це дасть змогу втілити його в життя.
Монументальні мозаїки, розписи, вітражі, сграфіто – масово з’являлися на будівлях всього радянського союзу. Кожна республіка мала свій шлях розвитку і особливості монументально-декоративного мистецтва. В Україні найбільш популярною технікою була мозаїка.
Парадоксально, але саме «монументалка» – пропагандистське мистецтво – стало цариною для художників-новаторів. Тоді як в академічному мистецтві панував суворий соціалістичний реалізм, а формалізм жорстоко карався, монументалісти, якраз, мали змогу експериментувати з формою, вільно трактувати її. Це обумовлювалося специфікою роботи з твердими матеріалами, і знову ж таки, синтезом мистецтв. Ціла плеяда художників-«шістдесятників», котрі сформували специфічну художню мову в українському мистецтві ХХ століття, працювали в монументалістиці: Алла Горська, Валерій Ламах, Ернест Котков, Іван Литовченко, Галина Зубченко, Григорій Пришедько, Віктор Зарецький — найвідоміші з них.
Євгенія Моляр – мистецтвознавиця, учасниця ініціативи ДЕ НЕ ДЕ.
Календар подій
11 липня 2019
05 липня 2019
07 липня 2019
02 липня 2019
28 червня 2019
23 червня 2019
Коментарі